Home / 2017 / Activiteit Stichting Hulp Door Genade, studenten van de NHTV Breda en de stichting Pe-lunca

Vorige week drie fantastische dagen achter de rug.
Samen:
Jan en Gerry Aarts van Stichting Hulp door Genade,
Tijs en Jessica Priem Stichting Pe Lunca
en een groep toffe jonge studenten van de facilitaire opleiding van de NHTV te Breda
staken de handen uit de mouwen in het Roma-dorp van Geoagiu.

Hier volgen de drie dagen op een rij:

Dag 1:

zowel jongens als meisjes gingen aan de slag met het uitbreken van ramen. De meest schrijnende huisjes kregen een nieuw raam. Dit werd volledig bekostigd door de schoolgroep van de NHTV te Breda! Waarvoor een super grote dank. Dankzij de stichting Pe Lunca konden de meest schrijnende gevallen in dit Romadorp worden aangewezen.

Dag 2:

de jongens gaan verder met het uitbreken en vervangen van de ramen. Samen met de meisjes gaan we spelletjes spelen met de kids.
Wat een geweldige, drukke, chaotische, soms toch wat georganiseerde, maar een heel plezierige tijd was.
Het was te merken dat de kinderen dit helemaal niet gewend zijn. Zo moeilijk om hen te laten luisteren, afspraken te volgen, …
Maar wat meer dan overduidelijk was, was hoe gelukkig ze waren en hoeveel ze ervan genoten hebben.

In de namiddag gingen Jessica en ik de nodige boodschappen doen, want de volgende dag wilden we de kids een klein voedselpakket overhandigen. Vers fruit, een broodje, een drankje en een kleine snoep. Mmmm.

Dag 3:

de mannen ronden het werk met de ramen af, delen nog wat deuren uit en helpen er nog wat plaatsen. De studenten speelden nog wat spelletjes en daarna overhandigden we samen de voedselpakketten.
Iets meer dan 100 waren er gemaakt en in amper een kwartiertje uitgedeeld. Er bleven maar kinderen bijkomen, waardoor we niet voldoende hadden.
We hadden ze nog wel tijdens de schooluren uitgedeeld. Zo zie je maar hoe weinig kinderen hier ook effectief naar school gaan.
Daarom willen we ook heel graag een locatie in de buurt zodat we meer kunnen werken met de kinderen en hun motiveren.
Het is verschrikkelijk om te zien hoeveel honger deze mensen elke dag lijden.
Daarom hoopt de Stichting Pe Lunca met het project Pelunca Food Parcels (5€/pakket) regelmatig(er) iets van voeding te kunnen geven aan de mensen.