Limburg helpt Oekraïne

Home / 2023 / Limburg helpt Oekraïne

‘Een samenwerkingsverband van betrokken burgers, stichtingen, scholen en kerken met als oogmerk het ondersteunen van de zwaar getroffen bevolking in Oekraïne met goederen.’

Met het invallen van de winter, bij temperaturen tot min 20 graden Celsius, en bij een crisissituatie in de Oekraïne die met de dag slechter wordt, groeide het besef dat hulp nog steeds, wellicht meer dan ooit, nodig is. Daartoe slaan een aantal Limburgse kerken, scholen, Stichtingen en burgerinitiatieven de handen ineen om te helpen. Door een gerichte inzamelactie van noodzakelijke goederen en houdbaar voedsel, gekoppeld aan een oproep tot donaties ter financiering van wegtransporten willen zij zeer gericht bevriende kerken en stichtingen in de Oekraïne van hulp voorzien.

Jan Aarts van de Stichting Hulp door genade is reeds 3 maal in Oekraïne geweest samen met de Stichting Phoneo om hulpgoederen en voedsel te brengen.

Vanaf 1 februari start de samenwerking: elke vrijdag kunnen goederen worden ingeleverd op een van de vele inzamelpunten in de provincie. Vandaar worden de verzamelde goederen naar de centrale loods in Valkenburg gebracht, of eventueel opgehaald. De goederen worden daartoe verzameld bij de deelnemende organisaties, veelal kerken en scholen, die hun eigen inzamelsysteem, (datum tijd en plaats) zullen opzetten. Als de goederen in Valkenburg aankomen zullen ze door vrijwilligers worden gesorteerd en verpakt, waarna vervoer naar en distributie in Oekraïne zal worden georganiseerd. Op deze wijze kunnen kleinere partijen gecombineerd worden en zal de kostprijs van het vervoer drastisch gereduceerd worden. De distributie in Oekraïne wordt aldaar geregeld, sorteren in Nederland wordt enkel verricht om kwalitatief goede en bruikbare goederen te garanderen. De oproep voor donaties is daarom zeer specifiek, om te voorkomen dat onbruikbare goederen zullen worden aangeboden. Sorteren en vervoeren zal worden verricht door vrijwilligers, aanlevering van goederen is in principe elke vrijdag en zaterdag. Zodra er een volledige vrachtwagen lading bijeen is wordt deze verscheept, naar een bestemming die dan, gezien de kritische situatie niet vooraf te plannen, het meest geschikt is. De hulpgoederen die worden gevraagd zijn specifiek, dit om te voorkomen dat onnodige ballast zal worden verzameld.

De gevraagde hulpgoederen zijn als volgt:
– Kleding: winterkleding, schoon en intact (jassen, truien, broeken, wanten)
– Slaapzakken, fleece dekens
– Babyvoeding en pampers
– Houdbaar kant en klaar voedsel (blik, pakken of gedroogd) zoals soep, ravioli, pasta, rijst, wafels, energierepen, peperkoek
– Voedsel: aardappelen, wortels, uien
– Verzorgingsproducten: shampoo, zeep, tandpasta
– Drinkwater en melk in pakken of flessen
– Medicijnen: paracetamol, ibuprofen, verkoudheid medicatie
– Verbandmateriaal, EHBO-materiaal
– Incontinentiemateriaal
– Goederen: (hoofd)lampen, inclusief batterijen; plastic mokken, oplaadstations
powerbanks; batterijen, warmwaterzakken, thermoskannen

Hulpgoederen kunnen iedere vrijdag van 13.00-16.00 uur en zaterdag van 10.00-16.00 uur
afgegeven worden in de Palankahal , Palankastraat 1a te Valkenburg
Belangrijk zijn ook financiële middelen om de transporten te kunnen bekostigen.
Wilt u hieraan bijdrage en de stichting ondersteunen door een donatie dan kan dat op Bankrekening nummer:
Stichting Hulp door genade NL 28 ABNA 0515679410 Met vermelding: Oekraïne
Informatie: info@stichtinghulpdoorgenade.nl of telefonisch 06-22700288

Limburg helpt Oekraïne hdg

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab