Vuelta klimtijdrit – De Limburger

Home / 2009 / Vuelta klimtijdrit – De Limburger

De Limburger 6-mei-2009
(door René Willems)

De 10 uur van Valkenburg gaat dit jaar niet door. Maar organisator Jan Aarts heeft een alternatief bedacht: hij stuurt oud-profs tijdens de Vuelta de Cauberg op.

Als de naam Vuelta valt, beginnen zijn ogen te glimmen. In 1971 en 1972 – de grote tijd van Luis Ocana – won Sibbenaar Ger Harings liefst drie etappes in de Ronde van Spanje. De foto’s van die ritzeges hangen nog steeds als een trofee aan de muur van zijn stamcafé Aan de Kirk.
Op 1 september maakt Harings, inmiddels de zestig gepasseerd, nog één keer zijn opwachting in de Vuelta. De Ronde van Spanje start dit jaar in Drenthe, en op weg naar het Zuiden moet het peloton twee keer de Cauberg over. Tussen die twee doorkomsten door is er een klimtijdrit voor oud-profs en andere prominente wielrenners. De klimtijdrit op de Cauberg is georganiseerd door Jan Aarts. Aarts is de grote man achter – ”De 10 uur van Valkenburg” – een ploegenkoers voor het goede doel. het evenement gaat dit jaar niet door: Door de economische crisis haken sponsoren af, constateert aarts teleurgesteld. Maar met de Vuelta Valkenburg heeft hij een aardig alternatief bedacht.
De Ronde van Spanje doet op 1 september Zuid Limburg aan, zegt Aarts. Valkenburg verwacht die dag een invasie van wielerliefhebbers uit heel Nederland, die zich dat buitenkansje uiteraard niet laten ontgaan. Maar tot mijn grote verbazing heeft Valkenburg zelf nog geen concrete plannen voor site events bedacht. Ik ben dus zelf maar in dat gat gedoken.
Aarts programma voor die eerste september beastaat uit twee delen. In de ochtenduren rijden toerfietsers de route die de profs ’s middags voor de wielen krijgen. En tussen de twee doorkomsten van het peloton is er op de Cauberg een klimtijdrit voor prominenten als Ger Harings. ”ik hoop dat ik ook oud Vueltawinnaar Jan Janssen kan strikken”, zegt Aarts. ”De organisatie van de Ronde van Spanje gaat akkoord met die wedstrijdjes op het Vuelta-parcours”, benadrukt Aarts: ”Tijdens de Tour de France kon niks. Het parcours moest al uren voor de doorkomst van de renners vrij zijn. Bij de Vuelta gaat dat heel anders”, merk ik: ”de organisatie is heel relaxed en is blij met alles wat je doet om die koers extra glans te geven”. De opbrengst van het evenement gaat naar Aarts hulpproject: het jeugdcentrum in Roemenie.

klik op onderstaande foto voor een vergrote weergave.

Vuelta Klimtijdrit 2009